Dubaj magyar felirattal

Variációk tömegközlekedés témára

2020. április 27. 17:49 - Erikable

Dubaj egy nagy alapterületen fekvő város 3 nagyobb városközponttal, amiknél a legfontosabb látnivalók megtekinthetőek. Maga a város a tengerpart mentén épült ki az évek során, így egy kb. 70 km-en elnyúló hosszúkás területet kell, hogy lefedjen a közlekedési infrastruktúra.

A tömegközlekedési hálózat nem annyira komplex, mint az Európa nagyvárosaiban megszokott. Ez egyszerűen abból fakad, hogy az ország maga még nagyon fiatal (most ünnepelte a 48. évfordulóját), így nem volt elég idő még minden fejlesztésre, illetve a lakosság nagy számban inkább az autós közlekedésre van beállva. Hogy mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás, az számomra rejtély, de nem is releváns.

Mindezektől függetlenül a tömegközlekedési hálózatot folyamatosan fejlesztik, és ami már elérhető az utazóközönség számára, az fejlett és nem mellesleg kedvező áron biztosított (zónás árképzés működik, egy zóna kb. 250 Ft-tól indul).

A buszhálózat elég kiterjedt, ez hivatott lefedni azokat a városrészeket a tengerpartra merőlegesen, amiket metróval nem lehet elérni. Így minden metrómegállóban van buszmegálló is, hogy ne kelljen sokat sétálni, illetve várakozni a tűző napon. Minden más területen álló buszmegálló légkondicionált, ez tényleg nem hivalkodásból van így. Egyszerűen nem lehet kibírni a sivatagi nyári hőséget máshogy. (Akár fél óra alatt is hőgutát lehet kapni a nagy melegben.)

A piros metró tulajdonképpen párhuzamosan fut a tengerparttal, 4 méteres magasságban, így egy bemelegítő városnéző programnak sem rossz. A vezető nélküli, automatizált szerelvények légkondicionált megállókba futnak be 52 km hosszan. A megállókat pedig mozgójárdás, szintén légkondicionált gyalogos felüljárókban lehet megközelíteni. A zöld metró egyes megállói már a föld alá kerültek. Ez a hálózat szeli át Bur Dubai városnegyedet, ami az óvárosi, bazáros, fűszerpiacos rész. Összefonódik a piros metró vonalával, így könnyedén végig lehet metrózni a várost széltében.

Ezt az óvárosi negyedet a Creek folyó szeli ketté, az egyik oldalon vannak a híres-hírhedt piacok, a másik oldalon pedig a történelmi negyed. Itt mindképpen ajánlott kipróbálni a vízi taxit, ami itt egy hivatalos közlekedési eszköz (talán találóbb lenne a vízi tuk tuk megnevezés). Mindössze 1 dirhamért (kb. 85 Ft) átvisznek az egyik partról a másikra, az út nem több, mint 10 perc, de mindenképpen jó móka.

Ha már a hajós megoldásokról írok, nagyon jó alternatíva a túlárazott hajókirándulások helyett a hivatalos, menetrend szerint közlekedő hajókázás. Kb. 3000 Ft-ért lehet venni rá jegyet, az egyik útvonal pl. Dubai Marina-ból (a város nyugati széle) visz át Bur Dubai-ba (a város keleti széle).

Ha viszont mégis taxiznánk inkább, arra is van bőven lehetőség a városban (a taxi Dubajban teljesen elfogadott tömegközlekedési eszköznek számít). A klasszikus taxik nagyon kedvező áron operálnak, rövid távolságon kifejezetten megéri használni. Mivel városon belül simán el lehet kocsikázni 30-40 km-t, így maga a távolság az, ami drágábbá tudja tenni a szolgáltatást. Az árakról röviden annyit, hogy városon belül kb. 230 Ft-ra jön ki egy kilométer, a reptéri taxinál ez 1,75 dirham (150 Ft). Szerencsére a Google maps-en már egy előre kalkulált összeg is látható az útvonaltervezésnél, így ez nagy segítség tud lenni a mindennapokban. Az autók tiszták, a sofőrök jó fejek, de nem mindig „tökéletes” az angoljuk, így lehet számítani némi activity-zésre. Az esetek 95%-ban lehet kártyával fizetni, ha mégsem, akkor szól előre a sofőr, hogy gond van a terminállal. És mondanom sem kell, hogy az óra mindig be van kapcsolva…

Emellett még jelen van az Uber és a Careem (értsd: arab Uber) mint személyszállítással foglalkozó cég. Ez a két lehetőség kb. 10-15%-kal drágább, mint a normál taxi. Annyi előnye van, hogy a letöltött applikáción lehet előre autót rendelni és egy kategóriával jobb autóban tölthetjük az utazást. Az appon keresztül értesítést kapunk, amikor a sofőr odaért a felvétel helyére és útközben a navigáción figyelemmel kísérhetjük, hogy éppen merre tartunk, és mennyi idő múlva érkezünk a célállomásra. Különböző típusú, nagyságú és felszereltségű kocsikat tudunk igénybe venni, rendelni (pl. 7 személyes, gyerekülés stb.).

Egy jelentős dolgot kell figyelembe venni, ha itt közlekedünk Dubajban, mégpedig azt, hogy ez a város nem a gyalogos közlekedésre van kitalálva. Korábban mindenhová gyalog és tömegközlekedéssel jártam, és többször hallottam Dubajról, hogy na kérem, itt márpedig nem úgy megy az! Én meg – eléggé konok ember lévén – gondoltam, hogy majd tudom én azt és neki is vágtam jó párszor az elején gyalog és tömegközlekedéssel az úti céljaimnak. De amikor a 45 fokban kellett sétálni ellenkező irányba 700 métert egy zebráért (mert ugye a négysávoson keresztben nem rohanunk át, mert nagy a forgalom, meg amúgy sem szabad), akkor már kezdett leesni, hogy mire gondolhattak az intő szavak kimondói. Hogy érzékeltetni tudjam a helyzetet: mi egy tömegközlekedési lehetőséggel jól ellátott városnegyedben lakunk (még villamos is van, csak nem arra megy, amerre nekem kellene), de így is 1,5 km-t kell sétálni a legközelebbi metrómegállóig…

Emiatt sokaknál az a bevett módszer, hogy a lakástól/háztól taxiznak a metróig, majd a megfelelő metrómegállóban leszállnak, és ha szükséges, akkor még ott is fognak egy taxit vagy buszt a cél eléréséhez. Szóval egy kis utánajárással és tervezéssel, akár turistaként, akár itt élőként könnyen el lehet igazodni ebben a nagyvárosban saját autó nélkül is.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://dubajmagyarfelirattal.blog.hu/api/trackback/id/tr7715644586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása